Review: Jackaby

Jackaby by William Ritter
My rating: 4 of 5 stars

Moje nadšení u této knihy je nezměrné. Teda - pokud čekáte silný příběh s velmi zapeklitou zápletkou - tak to se musíte poohlédnout o pár polic dále. Tenhle příběh bodrého a podivínského detektiva vyprávěný z pozice jeho mladičké asistentky, která už ledasco ve svém krátkém životě zažila, je totiž nebesky vzletný, uličnicky hravý a místy až nevkusně vtipný. Jak už bylo zmíněno na začátku, těžko budete na necelých tři sta stranách hledat náročnou kriminálku. Naopak budete odměněni opravdu příjemným, přátelským a milým příběhem. Moc se mi líbilo a co pokládám za hlavní devizu a nosný pilíř knihy, jak k sobě dvě velmi rozdílné osoby hledají a nachází cestu. I přes jistá klišé se těším na to, jak se tahle nezvyklá dvojice popere s dalšími, ne až tak na první pohled normálními, případy. Ono prát se s duchy a podobnou havětí vám dá hodně zabrat.

Ukázka z knihy:

"Mám dojem, že jestli mám být jako detektiv něco platná, opravdu potřebuji pořádný zápisník," prohlásila jsem, když se mi podařilo s Jackabym srovnat krok.

"Vy ale nejste detektiv," řekl Jackaby. "Jste jenom asistentka."

"Stejně, zápisník by nebyl na škodu," odvětila jsem. "zatímco jste posílal telegram, potkala jsem nějakou paní, která si podle všeho myslela, že bych pro vás pracovat neměla."

"To zní rozumně. Sám si nejsem jistý, jestli byste měla. A jak jste jí odpověděla?"

"Trochu nezdvořile, musím přiznat."

"Hmm," zabručel Jackaby. "Časem možná zjistíte, že vést podobné diskuze nemá cenu. Nebyl to první člověk, kterému vadí, kdo jsem a co dělám, a nejspíš nebude ani poslední."

"A kdo tedy vlastně jste?" zeptala jsem se. "Kouzelník? Čaroděj?"

"Už jsem vám říkal, slečno Rooková, že podobnými věcmi se vůbec nezabývám. Jsem vědec."

"No, jak tedy říkáte tomu, čím se zabýváte?"

"Říkám tomu logické uvažování. Dedukce. Analýza spojení mezi..."

"Tohle nemyslím. Mluvím o té druhé stránce všeho. Jak říkáte lidem, jako jste vy - víte, co myslím -, těm, co dokážou odhalit neviditelné?"

"Aha." Jackaby přikývl. "Používám výraz jasnovidec. Ale není to ideální označení. Bývá používáno pro všelijaké věštce a proroky napříč staletími, ale ja to zkrátka výstižné. Vidím jasně. Jsem jasnovidec. Vlastně jediný skutečný jasnovidec, alespoň momentálně. Zabýval jsem se tím docela dost a podle všeho nikdo další, kdo y viděl to, co já, neexistuje. Podobní lidé žili v minulosti, ale nikdy dva zároveň. Jako by ta schopnost umírala s jedním nositelem a znovu se rodila v jiném."

View all my reviews