Review: Sympatizant

Sympatizant by Viet Thanh Nguyen
My rating: 3 of 5 stars

Jsem především rozpačitá a nevím, jestli se mám považovat za ignoranta nebo mi kniha jen prostě úplně nesedla. Knihy oceněné Pulizerovou cenou totiž nečtu každý den a tak nějak jsem se těšila na hluboký příběh, od kterého se mi budou jen těžko dělat pauzy na práci nebo spánek.
No a tady začíná můj problém. Kniha je tedy delšího rozsahu, má lehce přes 400 stran, ale i tak - trvalo mi téměř 3 týdny ji dočíst, nebavila mě do té míry, že bych u ní chtěla vydržet hodiny a hodiny. Na druhou stranu, když už jsem si ji vzala k ruce, tak mě příběh agenta Vietkongu určitě nenudil (až tedy na posledních pár kapitol, ale k tomu se ještě vrátím), chtěla jsem vědět, kam svým příběhem míří, co bude pointou. Pomalu se tak přes emigraci do USA, adaptaci a postoj k americké kultuře i životnímu stylu (zajímavé jsou části, kdy hlavní hrdina je součástí filmového týmu, který natáčí film o válce ve Vietnamu - nikdy nejsou zmíněna určitá jména, ať už to jsou herci, režisér nebo název snímku, ale všímaví jistě poznají, o jaký kultovní film jde) a trošku nelogický návrat zpátky do tropické džungle dostáváme k vyvrcholení knihy, které na mě zapůsobilo až strašně ezotericky, což prostě nemám ráda.
Po návštěvě Vietnamu jsem si prostě chtěla přečíst něco, co mi přiblíží tuhle nepříjemnou epizodu v historii této úžasné země, částečně se jí to určitě podařilo, ale tady je příběh velmi zaměřen na člověka jako jednotlivce a jeho vhled, než na společnost jako takovou.
V případě, že stojíte o více psychologie a méně fakt, určitě bude tato kniha pro vás tou správnou volbou.

Rok vydání: 2017
Nakladatel: Jota